Zoek jouw persoonlijke reisagent
  Vind jouw reisadviseur:

Coronavirus: wat betekent dit voor jouw geplande vakantie?

Bijgewerkt: 6 mei

 

We kunnen er niet omheen, het coronavirus COVID-19 houdt de wereld in zijn greep. Er kan niet gereisd worden, de wereld zit op slot. Dit zorgt logischerwijs voor onzekerheid ten aanzien van (toekomstige) reisplannen. Hoewel we niet op alle vragen een antwoord hebben - we hebben helaas geen glazen bol - hopen we met deze FAQ wel een groot deel van de vragen en onzekerheden weg te nemen.

  • Welke vakanties zijn geannuleerd vanwege corona?

Onze persoonlijke reisadviseurs werken met diverse reisorganisaties samen. Deze organisaties bepalen nu, gezien de buitengewone overmachtssituatie, dag bij dag de annuleringen. Neem contact op met je persoonlijke reisadviseur om de situatie achter jouw boeking te achterhalen.

  • Als mijn vakantie wordt geannuleerd door het coronavirus, ben ik dan mijn geld kwijt?

Daar kunnen we kort over zijn: nee, jij bent jouw geld niet kwijt wanneer de vakantie wordt geannuleerd als gevolg van het coronavirus. Op dit moment wordt er een reisvoucher ter waarde van de reissom beschikbaar gesteld voor een nieuwe reis wanneer deze crisis voorbij is. De meest actuele reisadviezen van het ministerie van Buitenlandse zaken hier te bekijken.

  • Kan ik (kosteloos) annuleren of omboeken i.v.m. corona?

Is jouw reis nog niet geannuleerd door corona, maar vind je de onzekerheid vervelend? Dan zou je ervoor kunnen kiezen om, wanneer mogelijk, jouw reis te annuleren of om te boeken. Diverse reisorganisaties hebben besloten tot een bepaalde tijd hun reizen te schrappen en de betreffende reizigers zijn ingelicht. Voor reizen die nog niet zijn geannuleerd is op dit moment nog niets bekend. We zijn in afwachting van de reisorganisaties en partners waar we mee samenwerken. Onze partners volgen alle ontwikkelingen in de wereld op de voet om hier goed op in te kunnen spelen. In deze buitengewone overmachtssituatie moeten we roeien met de riemen die we hebben. Wil je liever niet afwachten, dan kun je annuleren of omboeken.

Annuleren: wanneer je ervoor kiest om zelf te annuleren, dan is dit op eigen kosten. De kosten hangen in dit geval af van de vertrekdatum en het type reis. Zo kan het zijn dat de vluchten non-refundable zijn en dan kunnen de kosten hoger oplopen dan gemiddeld. Deze kosten worden verrekend met de (aan)betaling die reeds gedaan is. Enkel wanneer de reis door de reisorganisatie wordt geannuleerd, kan dit kosteloos. Je kunt de kosten vrijblijvend bij je persoonlijke reisadviseur opvragen. Let wel op! Wanneer je er zelf voor kiest om te annuleren en de reisorganisatie later bepaalt om reizen met jouw vertrekdatum te annuleren, dan heb je geen recht meer op een voucher of teruggave van het geld. De koop is immers reeds ontbonden door de annulering.

Omboeken: een andere optie is om de reis om te boeken. Naast de versoepelde regelingen die momenteel worden gehanteerd door diverse reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen zijn de normale omboekingsregelingen van kracht. Hierin is het goed om met het volgende rekening te houden:

- Bij last minute vakanties (vertrek binnen nu en 6 weken) is omboeken niet altijd mogelijk; annuleren kan dan de enige optie zijn. Ook bij reizen die verder in de toekomst plaatsvinden, kunnen er beperkte omboekingsmogelijkheden zijn. Dit hangt af van de specifieke voorwaarden van jouw reis.

- Wanneer omboeken mogelijk is, vragen we je om een alternatieve datum in 2020. Omboeken naar 2021 is lastiger, omdat verschillende reisdiensten – zoals vluchten - pas later ingeboekt kunnen worden. Dit hangt mede af van de uitvoerende reisorganisatie van jouw vakantie.

Neem contact op met je persoonlijke reisadviseur om samen te kijken naar de opties tot omboeken.

  • Valt corona onder de dekking van een annuleringsverzekering?

Helaas. Annuleringen i.v.m. corona worden in 99% van de gevallen niet gedekt door verzekeraars.

  • Zijn er versoepelde omboekingsregelingen i.v.m. corona?

Veel reisorganisaties hebben op dit moment een versoepelde omboekingsregeling. Je kunt bij jouw persoonlijke reisadviseur informeren naar de mogelijkheden.

  • Ik krijg een voucher. Wat houdt dit precies in?

We hebben te maken met een nieuwe werkelijkheid, we kunnen op het moment niet meer reizen. Dat leidt tot onzekerheid bij mensen over hun reissom en dat is begrijpelijk. Deze bizarre situatie kent ook een andere zijde; de reisbranche krijgt een gigantische klap. Alle reizen worden geannuleerd en nieuwe boekingen komen er nauwelijks. Dit is de reden dat er nu wordt gewerkt met de vouchers, in de media inmiddels ook wel bekend als de coronavoucher. Het is in overeenstemming met de ANVR en de SGR bedacht om te voorkomen dat er reisorganisaties failliet gaan in deze onwerkelijke tijden.

Vakantiegangers van wie de reis vanuit de reisorganisatie wordt geannuleerd hebben recht op een voucher t.w.v. het reeds betaalde bedrag Het recht op een voucher is er niet wanneer je op eigen initiatief – voordat de reis vanuit de reisorganisatie wordt geschrapt – de reis annuleert.

Reisorganisaties kunnen zelf deels de voorwaarden van de voucher bepalen. Er zijn wel richtlijnen voor reisorganisaties vanuit SGR en ANVR. Zo moet de voucher in elk geval een jaar geldig zijn vanaf het moment van uitgifte. Dit is ook de periode die gedekt is door de SGR. De vertrekdatum kan eventueel buiten deze periode liggen, maar hoe ver daarbuiten kan per reisorganisatie verschillen. Je ontvangt een reisvoucher van Personal Touch Travel. Een nieuwe reis kan dan weer geboekt worden bij dezelfde reisorganisatie waar de oorspronkelijke reis is geboekt. In sommige gevallen geldt deze restrictie niet, dat is afhankelijk van de oorspronkelijke boeking.

  • Wat zijn de voordelen van de reisvoucher? 

De voucher is, door de unieke situatie, gedekt door de SGR. Wanneer een reisorganisatie onverhoopt failliet gaat, krijg je van de SGR jouw reissom terug

  • Mag ik het bedrag van de voucher aan meerdere vakanties besteden?

Dit is in sommige gevallen mogelijk. Vraag bij je persoonlijke reisadviseur wat de voorwaarden zijn.

  • Is de voucher overdraagbaar?

Helaas zijn de vouchers niet overdraagbaar.

  • Wanneer kan ik de reisvoucher verwachten?

Is jouw reis reeds geannuleerd en heb je recht op een voucher t.w.v. de reissom? Dan vragen we nog even van je geduld. We schrijven de vouchers uit op basis van de oorspronkelijke vertrekdatum.

  • Wat gebeurt er na afloop van de geldigheid van de voucher?

Als je onverhoopt de voucher niet hebt kunnen besteden dan krijg je de waarde uitbetaald. Dit geldt vanaf minimaal 6 maanden na uitgiftedatum en maximaal 12 maanden na uitgiftedatum.

  • Wanneer kan ik toch mijn geld terugkrijgen als ik dat liever wil?

Ondanks dat de meeste van onze klanten enorm positief reageren op de voucher begrijpen we dat mensen in sommige situaties liever geld terug willen. Dit kan, maar deze aanvragen kunnen op zijn vroegst een half jaar na uitgifte van de voucher in behandeling worden genomen.

  • Moet ik ondanks het coronavirus het restantbedrag van mijn vakantie wel betalen?

Ja, de betaling zal wel moeten worden voldaan. Op het moment dat je gevraagd wordt om de restantbetaling te voldoen, is er nog niets bekend over een eventuele annulering van de reis. Omdat de reis nog gepland staat, zijn de ANVR- en/of boekingsvoorwaarden onverminderd van kracht en hebben ook wij nog betalingsverplichtingen naar onze partners staan.

Indien het restantbedrag niet tijdig betaald wordt, kan de reis geannuleerd worden. Wij berekenen in dit geval de geldende annuleringskosten altijd door aan de klant. Dit bedrag kan hoger zijn dan de eventuele aanbetaling. Feitelijk levert dat extra kosten op, die je niet had gehad bij het betalen van de volledige reissom.

Want wanneer een reisorganisatie uiteindelijk de reis toch zou annuleren, volgen er gepaste regelingen waardoor je als klant nooit de reeds betaalde reissom kwijt bent. Op dit moment wordt er veelal gewerkt met een voucher t.w.v. de reissom. Deze voucher is gedekt door de SGR.

  • Als ik omboek naar een latere datum en we kunnen nog steeds niet reizen door corona, wat gebeurt er dan?

Feitelijk geldt dan hetzelfde voor de reizen die nu worden geannuleerd i.v.m. corona. Op dit moment wordt er veelal een voucher t.w.v. de reissom beschikbaar gesteld voor een nieuwe reis na alle corona-perikelen. Dit geldt nu voor huidige vakanties, maar ook zeker voor een omgeboekte vakantie. Je kunt dus met een gerust hart omboeken!

  • Ik heb een reis geboekt voor de zomervakantie. Gaat deze gewoon door?

Helaas hebben we hier nu geen antwoord op. Door de enorme impact van het coronavirus leeft de reiswereld echt dag bij dag. Omdat niemand weet hoe de situatie i.v.m. corona in de zomer is, worden er geen vakanties geannuleerd voor de zomer op dit moment. Want het kan maar zo zijn dat jouw bestemming wel weer toegankelijk is tegen die tijd en er geen negatief reisadvies geldt. In dat geval kunnen reisorganisaties de zomervakanties gewoon door laten gaan. Op dat laatste hopen wij natuurlijk heel hard!

Uiteraard worden de ontwikkelingen in de wereld op de voet gevolgd door ons en onze partners. Wanneer deze ontwikkelingen invloed hebben op jouw zomervakantie neemt jouw persoonlijke reisadviseur uiteraard direct contact met je op.

  • Kan ik ondanks het coronavirus een nieuwe reis boeken?

Ja, graag zelfs. Wanneer jij een nieuwe vakantie wilt boeken, hoef je je zeker niet te laten weerhouden door het coronavirus; een vakantie boeken is nog steeds mogelijk.

 

 

Personal Touch Travel is lid van de ANVR Personal Touch Travel is lid van de SGR Personal Touch Travel is lid van het Calamiteitenfonds

Wij gebruiken cookies om het bezoeken van onze website gemakkelijk en gebruiksvriendelijk te maken.
Voor meer informatie kun je ons privacybeleid doorlezen.